lauantai 21. huhtikuuta 2018

Amalias Hem 10 vuotta...katsaus menneeseen Amalias Hem 10 år...en tillbakablick

Kaikki alkoi kevättalvella 2008 kun ystäväni ja kälyni Virpin kanssa saimme loistoidean, perustaisimme omat yritykset! Niinpä marsimme tahoillamme yritysneuvojan pakeille ja eikä aikakaan oli molemmilla firma pystyssä.  Jälkikäteen kyllä yritysneuvoja tunnusti, ettei ollut uskonut ideaani mutta onneksi hän ei sitä minulle näyttänyt ;) Visioni oli sisutus-ja lifestyleliike Korppoossa! Tajusin kuitenkin, että oli edettävä etana vauhtia... En siis irtisanoutunut vakityöstäni vanhainkodilta vaan käytin kaiken vapaa-aikani Amalias Hemin kehittämiseen. 

Allt började på vårvintern 2008 då vi med min vän och svägerska Virpi fick en strålande idé, vi skulle starta med eget! Så vad vidare, vi tog oss till företagsrådgivare på våra håll och vips hade vi båda egen firma. Efteråt erkände min rådgivare att han inte riktigt trodde på min idé men som tur visade han  det  inte ;) Min vision var en en inrednings-och lifestylebutik i Korpo! Jag förståd dock att framskrida med snigelfart... Jag sade alltså inte upp mig från mitt stadigvarande jobb på åldringshemmet utan utvecklade Amalias Hem på all min fritid.


Laitoin säästöistäni 800€ firman tilille ja niillä ostin mm. maitokärryt joilla kuskasin ensimmäisenä kesänä lähinnä itse valmistamani  tuotteet Korppoon torille. Omien tuotteiden myynnillä sekä ompelupalvelulla sain kassavirran käyntiin :)) 

Jag satte 800€ från sparade pengar till firmans konto och köpte bla. en mjölkkärra, med den kuskade jag de i huvudsak  egenhändigt sydda produkterna till Korpo torg.  Med försäljning av egna produkter samt sömnadstjänstens inkomster kom kassaströmmen igån :))


Koko kesän haaveilin tilasta jossa Amalias Hem voisi toimia myös syksyllä... Korppoon kunnan omistamasta Stabsin talon kellarista se sitten löytyi. Alkuun olin yksikseni kellarissa mutta jo keväällä 2009 sain naapuriksi Annen joka alkoi pyörittää pientä vaateputiikkia. Yhdessä keksimmekin monenmoista oheistapahtumaa aina kirpputoreista syysmarkkinoihin.  Tapahtumien myötä alkoi asiakkaat löytää meidät yhä paremmin.

Hela sommaren drömde jag om ett eget utrymme för Amalias Hem...till slut hittade jag den från Stabshuets källare som ägdes av Korpo kommun. I början huserade jag där ensam men redan på våren 2009 fick jag Anne till granne, hon öppnade en liten klädbutik. Tillsamman hittade vi på många slags tillställningar, allt från loppis till höstmarknader. Via dessa "happenings" lärde flera och flera kunder känna oss.




Stabsin kellari täyttyikin aikas pian sisutusihanuuksista... Varsinkin naisväki löysi heti tiensä putiikille ja aina alusta asti olen sanonut, että meille saa tulla myös vain katselemaan, nykymaailmassa on ihana aina välillä pysähtyä nauttimaan kauniista asioista. 

Ganska snabbt fylldes Stabs källaren av inredningsfinheter... Speciellt kvinnor hittade genast vägen till boden, och jag har sagt från början att det är fritt fram att komma och bara ta en titt, i dagens värld är det bra att ibland bara stanna upp och njuta av vackra saker. 


Ihanuudet puodille ovat alkuajoista alkaen löytyneet messuilta, useimmiten Tukholmasta mutta käytiinpä me Virpin kanssa myös Tanskassa ja Pariisissakin ;) 

Bodens härligheter har ända från början hittats från mässor, oftast från Stockholm men vi var faktiskt med Virpi till Danmark och även till Paris :)


Aika Stabsin kellarissa päättyi keväällä 2012, tuolloin teki Anne rohkean vedon ja osti vanhan päiväkotikiinteistön josta sitten tuli DAG-15 :) Alkuun vuokrasin Amalias Hemille talon kahta keskimmäistä huonetta...hm, nykytilanteen jo tiedättekin ;) 

Tiden i Stabshusets källare tog slut på våren 2012, då gjorde Anne ett modigt beslut och köpte det gamla dagishuset som sedan blev DAG-15 :) I början hyrde jag två rum i mitten av huset...nuläget vet ni redan ;)


Avajaistunnelmia :)
Från öppningsceremonin :) 


Kauaa ei päiväkodin huoneet olleet tyhjiä ;) Mottoni on aina ollut, että määrä myy :))

Det var inte länge tomt i dagisets rum ;) Mitt motto har alltid varit ju mera desto bättre :)) 


Pikkuhiljaa saapuivat vaatteet ja kengät Amalian valikoimiin...tuolloin oli valloillaan kovin romanttinen tyyli ;)

Så småningom kom det mera kläder och skor till sortimentet...då var stilen ganska romantisk ;)



Vuosien varrella olen myös reissannut puodin valikoiman kanssa erilaisissa tapahtumissa ja myyjäisissä.. Tämä kuva Houtskarin joulumarkkinoilta joihin itse asiassa edelleenkin vuosittain osallistun. 

Under åren har jag deltagit i många sorters tillställningar och marknader. Denna bild från Houtskärs julmarknad, en marknad som jag fortfarande deltar i årligen. 


DAG-15 vetovoima on kasvanut vuosien saatossa, onhan yhdistetty majatalo-kahvila-"ostoskeskus" Korppoon keskustassa aikas hyvä juttu ;) Joka kesä piha täytyy innokkaista huutokaupan ystävistä, Lionsit ovat järjestäneet hyväntekeväisyyshuutokaupan pihallamme jo useampana vuonna. 

DAG-15 dragningskraft har ökat under åren, för visst är en kombinerad gästgiveri-café-"shoppingcenter" mitt i kyrkbyn ganska bra grej ;) Varje sommar fylls gården bland annat då Lions har sin välgörenhetsauktion hos oss.




Jo alusta alkaen olen ollut innokas SOMEttaja :) Ilman Facebookia en usko, että oltaisiin nykytilanteessa...olemmehan kuitenkin kahden lossin takana, saaristossa, joka perinteisesti houkuttelee ihmisiä vain kesäkuukausina.  Facebookin kautta olen saanut yhteyden tuhansiin naisiin ja moni onkin ottanut suunnaksi Korppoon ja Amalias Hemin :) 

Redan från början har jag gillat att använda SOME :) Utan Facebook tror jag inte att vi skulle vara i nuläge...vi befinner ju oss bakom två färjor, i skärgården som i traditionellt lockar endast under sommaren. Via Facebook har jag fått kontakt med tusentals kvinnor och många har tagit sikte mot Korpo och besökt Amalias Hem :)


Vuonna 2013 otin hypyn "tuntemattomaan" ja irtisanouduin kunnan palveluksesta (yli 20 vuotta hoitoalaa takana) ja ryhdyin kokopäiväiseksi Amaliaksi :)) Sitä päätöstä en ole kertaakaan katunut! Olen vuosien varrella oppinut, että sen saa mitä tilaa!!! Toki töitä unelmien eteen on aina tehtävä, mutta mikäs tehdessä kun rakastaa työtään! 
Lopuksi vielä jättiläismäinen KIITOS kaikille jotka olette olleet matkassa mukana!
 Seuraava kymppi aloitetaan hyvillä mielin :)

År 2013 tog jag ett "hopp i det okända" och sade upp mig från den kommunala tjänsten (jobbade över 20 år inom vården) och blev Amalia på heltid :)) Någonting  jag aldrig ångrat! Jag har under åren lärt mig att man får det man önskar!!! Visst måste man jobba för att nå sina drömmar men det är lätt då man älskar sitt jobb!
Till slut vill jag ännu TACKA megastort alla som varit med på denna resa! 
Nästa tia börjas med gott mod :) 

Synttäriterkuin/ Födelsedagshälsningar från
Terhi

Ps. Viikon aikana puodilla, verkkokaupassa ja somessa kivoja ylläreitä :)
Ps. Under veckan trevliga överraskningar på boden, i nätshoppen och i somekanalerna :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti